کد خبر: ۷۸۸۲
۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

بزرگ‌ترین کمپ ورزشی مشهد کی افتتاح می‌شود؟

شهردار منطقه ۱۲ می‌گوید: پروژه ورزشی‌ای که احداث آن از دی‌ماه‌۱۴۰۲ در منطقه ۱۲ آغاز شده‌است، یک طرح منحصربه‌فرد است. این پارک موضوعی بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی‌اقامتی شهر مشهد خواهد بود.

زمین چمن طبیعی و مصنوعی، سالن ورزش‌های توپی و رزمی، زمین تنیس، مجموعه اقامتی و... این‌ها همه فضا‌هایی هستند که در قالب جدید‌ترین پروژه عمرانی منطقه ۱۲ اجرا خواهند شد؛ پروژه‌ای کم‌نظیر در شرق کشور که در اراضی حاشیه خیابان اقدسیه اجرا خواهد شد و زیبایی‌بخش این نقطه از محدوده الهیه خواهد شد.

پارک موضوعی ورزش شهدای شهرداری، پروژه‌ای مهم و با ظرفیت‌های مختلف است که محلات محدوده الهیه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. این مجموعه علاوه‌بر فضای ورزشی، مجموعه اقامتی را در خود جای می‌دهد که می‌تواند زمینه حضور تیم‌ها و گروه‌های ورزشی در رشته‌های مختلف را در شهر مشهد فراهم کند.

 

تأثیر پارک موضوعی ورزش بر الهیه

با‌توجه‌به زیربنای پارک موضوعی ورزش شهدای شهرداری، تنوع زمین‌های ورزشی و ایجاد فضای اقامتی، مجموعه مدیریت شهری شهرداری مشهد، از این پروژه به‌عنوان بزرگ‌ترین کمپ ورزشی شهر مشهد یاد کرده است؛ کمپی که علاوه‌بر میزبانی مسابقات و گروه‌های ورزشی، تبدیل به مرکز استعدادیابی ورزشی خواهد شد و الهیه را یک قدم دیگر به نوین‌شهر نزدیک می‌کند.

اراضی رها‌شده از بزرگ‌ترین مشکلات محدوده الهیه است که معضلات اجتماعی مختلفی به همراه دارد. ساخت پارک موضوعی ورزش شهدای شهرداری در زمینی به مساحت شش‌هکتار، سامان‌دهی یکی از زمین‌های بزرگ‌مقیاس رها‌شده را به همراه خواهد داشت.

این زمین بزرگ در مجاورت مجتمع‌های پرجمعیت اقدسیه‌۲۸ واقع شده است که ساخت مجموعه ورزشی در آن، پایانی بر گرد‌و‌غبار ناشی از این زمین است. از‌طرفی احداث این مجموعه در این اراضی می‌تواند پایانی بر حضور معتادان متجاهر و بزهکاران در این معبر باشد؛ پروژه‌ای که از یک زمین پردردسر برای اهالی، یک آبادی و فضای ورزشی پارکی خواهد ساخت.

 

فرهنگی و ورزشی

از سال‌۱۳۹۶ تاکنون جمعیت ساکن محدوده الهیه نسبت‌به قبل از این مدت دوبرابر شده است. آماری که نشان می‌دهد موج مهاجرت شهروندان از مناطق مرکزی شهر به منطقه ۱۲ اتفاق افتاده است. سکونت بیش‌از ۸۰‌هزار نفر در محدوده الهیه نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی از‌جمله فضای ورزشی و فرهنگی است که در این مدت به‌صورت کامل مهیا نشده است.

احداث پارک موضوعی ورزش می‌تواند سرانه ورزشی الهیه را تا یک‌متر‌مربع به‌ازای هر شهروند افزایش دهد. از طرفی بستری مناسب برای برنامه‌های فرهنگی مهیا می‌شود، کاربری‌ای که شهرداری برای آموزش‌های شهروندی روی آن حساب کرده است.

 

درباره بزرگ‌ترین کمپ چندمنظوره ورزشی مشهد در الهیه

 

گردشگری و اقتصادی

سالانه بیش‌از سی‌میلیون زائر و مسافر داخلی و خارجی، مشهد را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. با‌توجه‌به موقعیت جغرافیایی و مهیا‌نشدن زیرساخت‌های لازم در الهیه و جاهدشهر، سهم درآمد محدوده متصل شهری منطقه ۱۲ از این میزان سفر نزدیک به صفر است. ظرفیت ورزشی و اقامتی پارک موضوعی ورزش شهدای شهرداری می‌تواند جرقه جذب درآمد منطقه از حضور مسافران در شهر مشهد را بزند.

این پروژه‌ از یک زمین پردردسر برای اهالی، یک آبادی و فضای ورزشی پارکی خواهد ساخت

اقامت در محدوده‌ای آرام، دسترسی به مراکز خرید، نزدیک بودن به تفرجگاه‌ها و محدوده تاریخی توس از‌جمله ویژگی‌های این مجموعه خواهد بود که می‌تواند زمینه حضور گروه‌های ورزشی و حتی خانواده‌ها را در فضای اقامتی مجموعه فراهم کند.

 

جرقه امید در دل اهالی الهیه

انتشار خبر احداث پارک موضوعی ورزش برای اهالی الهیه، به‌ویژه فعالان اجتماعی و فرهنگی بسیار امیدبخش بوده است. امام جماعت مسجد امام‌رضا (ع) که در مجاورت پارک موضوعی ورزش واقع شده است، درباره پروژه می‌گوید: هر روز تعداد زیادی از اهالی محله، به‌ویژه نوجوانان و جوانان الهیه، برای ورزش و استفاده از فضا‌های ورزشی به محدوده قاسم‌آباد و وکیل‌آباد می‌روند. احداث این مجموعه کامل، خطرات و هزینه‌های رفت‌و‌آمد را کاهش می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلین سید‌جواد سیستانی ادامه می‌دهد: منطقه۱۲ پر است از زمین‌های بایر رها‌شده. ما به‌عنوان شهروند خوشحالیم که این اراضی تبدیل به فضا‌های خدماتی شود؛ حال این فضا مدرسه باشد و ورزشگاه فرقی نمی‌کند.

او می‌گوید: ساخت پارک موضوعی ورزش می‌تواند بچه‌های آپارتمان‌نشین الهیه را از خانه و پای کامپیوتر جدا کرده و به ورزش مشغول کند که برای اهالی، یک کار ارزشمند است و موجب سرزندگی الهیه می‌شود.

 

توزیع عادلانه خدمات

رئیس شورای اجتماعی محله امیریه هم معتقد است احداث پارک موضوعی ورزش، بخش زیادی از کمبود‌های ورزشی و تفریحی الهیه را پوشش خواهد داد. محمود نریمانی می‌گوید: محدوده الهیه سرانه ورزشی بسیار پایینی دارد، این در‌حالی است که اکثریت جمعیت این محدوده را جوانانی تشکیل می‌دهند که به فضای ورزشی نیاز دارند.

نریمانی ادامه می‌دهد: علاوه‌بر اینکه سرانه ورزشی در الهیه پایین است، تنوع فضا‌های ورزشی هم اندک است. به‌عنوان مثال ما یک مجموعه ورزشی آبی در الهیه نداریم. اینجا خبری از زمین چمن طبیعی نیست. این پروژه بزرگ هم می‌تواند سرانه ورزشی محله را افزایش دهد و هم فضا‌های ورزشی مختلفی در منطقه ایجاد کند که در دو اتفاق موجب امیدواری است.

نریمانی درباره جانمایی این پروژه هم اضافه می‌کند: ما در این مدت شاهد بوده‌ایم که بیشترین فضا‌های خدماتی در قسمت جنوبی الهیه ایجاد شده است. به‌این‌دلیل احداث پروژه جدید در این نقطه از منطقه، یعنی توزیع عادلانه خدمات.

 

توجه‌به ورزش همگانی در‌کنار ورزش قهرمانی، اتفاق ویژه‌ای است که در این فضا رقم می‌خورد

مرکزی برای استعدادیابی ورزشی

شهردار منطقه ۱۲ درباره احداث پارک موضوعی ورزش شهدای شهرداری می‌گوید: پروژه ورزشی‌ای که احداث آن از دی‌ماه‌۱۴۰۲ در منطقه ۱۲ آغاز شده‌است، یک طرح منحصربه‌فرد است. پارک موضوعی ورزش، بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی‌اقامتی شهر مشهد خواهد بود که چند فضای ورزشی متنوع برای آن تعریف شده است.

مهدی خداشناس ادامه می‌دهد: اقامت و ورزش دو کاربری مهمی است که برای این مجموعه تعریف شده است. مطابق استاندارد‌هایی که برای این فضا در نظر گرفته شده است، می‌توانیم در این مجموعه پذیرای گروه‌های ورزشی و ورزشکاران مختلف کشور باشیم. در حال حاضر چنین مجموعه‌ای در شهر مشهد نداریم و از این‌نظر یک کار خاص درحال اجراست.

خداشناس درباره زمان بهره‌برداری از این پروژه می‌گوید: در حال حاضر، دو سالن سرپوشیده پارک موضوعی ورزش شهدای شهرداری تکمیل شده است. این دو سالن برای ورزش‌های توپی و رزمی ساخته شده‌است. در ادامه هفت‌فضای دیگر در مجموعه احداث خواهد شد. پیش‌بینی ما این است که در یک بازه هجده‌ماهه پروژه تکمیل شود و در سال‌۱۴۰۴ به بهره‌برداری کامل برسد.

شهردار منطقه ۱۲ در ادامه درباره هدف‌گذاری احداث این پروژه می‌گوید: متأسفانه استعدادیابی در ورزش ما کمتر موردتوجه است و این باعث می‌شود که بسیاری از استعداد‌های ورزشی نادیده گرفته شود. مدیریت پارک موضوعی ورزش باید بر حوزه استعدادیابی تمرکز کند و این اتفاق هم خواهد افتاد که ما بزرگ‌ترین مرکز استعدادیابی ورزشی شرق کشور را بنا کنیم.

خداشناس ادامه می‌دهد: آموزش دیگر موضوعی است که در پارک موضوعی ورزش مورد توجه خواهد بود. منطقه ۱۲ و محدوده الهیه جمعیت جوانی دارد که می‌توان بر آموزش ورزشی آن تمرکز کرد و در آینده نتایج مطلوبی گرفت.

در ادامه، همراهی سایر ارگان‌ها با شهرداری مورداشاره خداشناس است و می‌گوید: مجموعه مدیریت شهری در اجرای این پروژه مصمم است و سعی خواهیم کرد با اجرای این پروژه، سرانه فضا‌های خدماتی را در الهیه افزایش دهیم. البته در موضوع توسعه ورزش قهرمانی و همگانی از طریق این مجموعه، به همراهی و همیاری سازمان ورزش و جوانان هم نیاز داریم.

 

هادی عزیز‌پور، کارشناس تربیت‌بدنی

در ابتدا باید به موضوع عمرانی و فیزیکی پروژه اشاره کرد؛ ما به حدی با کمبود فضا‌های ورزشی در شهر مشهد مواجه هستیم که ایجاد هر زیرساخت ورزشی را باید به فال نیک گرفت.

پروژه‌ای با این وسعت و تنوع زمین‌های ورزشی، یک ظرفیت ویژه برای الهیه است. در این سال‌ها ایجاد فضا‌های خدماتی، متناسب با رشد سکونت در الهیه، اتفاق نیفتاده است و این پروژه می‌تواند بخشی از این خلأ را جبران کند. علاوه‌بر احداث مجموعه ورزشی شهدای شهرداری، بهره‌برداری از آن باید موردتوجه باشد.

استعدادیابی و آموزش، کار خوبی است، اما باید برای حفظ و پرورش استعداد‌ها هم برنامه داشت که امیدوارم برای اولین بار در شهر مشهد، پرورش استعداد‌ها در این فضا صورت گیرد. رشد هم‌زمان جسم و روح هم می‌تواند در اولویت‌های کاری پارک موضوعی ورزش تعریف شود که به رشد ورزش در آینده شهر کمک می‌کند.

 

مسلم باغشنی، ورزشکار دوچرخه‌سوار

پارک موضوعی ورزش می‌تواند محدوده الهیه را از انزوای فرهنگی و ورزشی خارج کند. تعاملات شهروندان در موضوعات فرهنگی و ورزشی در این محدوده کم است و این مجموعه می‌تواند تبدیل به یک مرکز ورزشی و فرهنگی کامل و زنده شود.

این مجموعه در فضایی بنا می‌شود که پیش از این هم دو سالن ورزشی داشته و بار‌ها محل تجمع ورزشکاران غرب مشهد بوده است. از این جهت می‌توان گفت هویت ورزشی این نقطه تقویت می‌شود و این موضوع مورداستقبال جامعه ورزشی است. توجه‌به ورزش همگانی در‌کنار ورزش قهرمانی، اتفاق ویژه‌ای است که در این فضا رقم می‌خورد. ایجاد مسیر دوچرخه و مسیر پیاده‌روی در پارک موضوعی ورزش می‌تواند در جذب شهروندان به ورزش مؤثر باشد.

خلاقیت در برگزاری برنامه‌های ورزشی با مشارکت خانواده‌ها امر مهمی است که امیدواریم پس‌از بهره‌برداری موردتوجه باشد. این اتفاق با‌توجه‌به ظرفیت فیزیکی موجود ممکن است.

* این گزارش ۵ شنبه ۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۳۴ شهرآرامحله منطقه ۱۱ و ۱۲ چاپ شده است.

ارسال نظر